https://www.facebook.com/pages/Northcote-Private-School/231091720362027?fref=ts
Harjoittelupaikkamme on muutama vuosi sitten perustettu yksityinen noin 120 oppilaan ala-koulu, jonka yhteydessä toimii myös päiväkoti ja eskari-ryhmät. Iina työskenteli harjoittelumme ensimmäisen viikon päiväkotiryhmässä, johon kuuluu yhteensä noin nelisenkymmentä 4-5-vuotiasta lasta. Opettajia ryhmässä on Iinan lisäksi neljä kappaletta. Päiväkodissa lapset harjoittelevat muun muassa muotoja, värejä ja numeroita – Ja se harjoittelu ei siis ole mikään leikin asia! Välillä tuntuu että lapsilta vaaditaan aivan liikaa, sillä Suomeen verrattuna päiväkoti on koulumaista. Suomessa asiat opitaan usein leikin kautta, mutta täällä leikille on varattu päivässä 30min.. Vapaata leikkiä ei siis ole juuri ollenkaan.
Harjoittelupaikkamme on muutama vuosi sitten perustettu yksityinen noin 120 oppilaan ala-koulu, jonka yhteydessä toimii myös päiväkoti ja eskari-ryhmät. Iina työskenteli harjoittelumme ensimmäisen viikon päiväkotiryhmässä, johon kuuluu yhteensä noin nelisenkymmentä 4-5-vuotiasta lasta. Opettajia ryhmässä on Iinan lisäksi neljä kappaletta. Päiväkodissa lapset harjoittelevat muun muassa muotoja, värejä ja numeroita – Ja se harjoittelu ei siis ole mikään leikin asia! Välillä tuntuu että lapsilta vaaditaan aivan liikaa, sillä Suomeen verrattuna päiväkoti on koulumaista. Suomessa asiat opitaan usein leikin kautta, mutta täällä leikille on varattu päivässä 30min.. Vapaata leikkiä ei siis ole juuri ollenkaan.
Päiväkoti loppuu virallisesti 13.00 ja tämän jälkeen alkaa
niin sanottu iltapäiväkerho. Siellä lapset saavat leikkiä vapaasti ja nukkua
päiväunet siihen asti kunnes on kotiin lähdön aika. (Viimeiset lapset haetaan
vähän ennen 17.30) Elikkä mitään järjestettyä ohjelmaa siellä ei ole. Täytyy
kyllä ihmetellä miten niin pienet lapset jaksavat keskittyä opiskeluun
eväittensä ja lyhyen tauon voimalla! Toisinaan päiväkodin arkea on hankala
ymmärtää, sillä kaikki toiminta ei ole sellaista johon olen Suomessa tottunut.
It's time to play! |
Jonna pääsi ensimmäisellä viikolla mukaan eskariryhmään,
jossa parikymmentä 6-vuotiasta harjoitteli ensi vuonna ala-koulun 1. luokalla tarvittavia
taitoja. Eskarilaiset harjoittelevat sanojen
ja äänteiden lukemista ja kirjoittamista sekä tutustuvat omaan kotimaahansa
Namibiaan ja Afrikan muihin maihin sekä opettelevat numeroita ja ”kunnollista”
käyttäytymistä. Ja siinä onkin vielä suoraan sanoen melko paljon petrattavaa…
Eskarit työn touhussa! |
Suurin osa opiskelusta tapahtuu matolla istuen |
Lapset pulisevat ja hälisevät oppitunneilla, eivät malta
pysyä paikoillaan, tönivät ja tuuppivat toisiaan ja sitäkin innokkaammin
kantelevat toisista lapsista, jotka tekevät heille vääryyttä! Toisaalta, ei
mekään jaksettaisi istua tottelevaisesti matolla jalat ristissä hiljaa
paikoillaan +38 asteen helteessä, luokassa, jossa jokainen taistelee opettajan
huomiosta. ” Sit probably!”- istu kunnolla!, ”Behave!” – Käyttäydy!, ”Be silent!”- Ole hiljaa! ”Listen to
teacher!”- Kuuntele opettajaa ja ” ”Look on the board!”- Katso taululle!-
käskyt ovat käyneet tutuiksi… Lasten suusta” Miss Iina, can I please have
water?” (voisinko saada vettä?) tai ” Miss Jonna, can I please go to the
toilet” ( voinko mennä vessaan?) ovat jokapäiväisiä kysymyksiä, joiden varjolla
lapset käyvät nykimässä meitä hihasta ja haluavat saada osan huomiostamme..
Samoin kuin kantelemalla niistä toisista lapsista jotka tekevät jotain mitä ei
pitäisi :D
Lasten koulupäivät alkavat kello 8.00 aamunavauksella, jonka
jälkeen on oppitunteja (päiväkoti-ja eskaripuolella klo 10.00 asti,
koululaisilla klo 10.40 asti). Aamupäivän tuntien jälkeen on evästauko- ja
välitunti, jolloin lapset ovat pihalla. Noin 11 aikoihin oppitunnit jatkuvat
(pienillä klo 13 asti, koulun puolella joskus klo 14-16 asti..) Me menemme koululle joka
arkipäivä klo 7.45 ja lähdemme sieltä noin neljän aikoihin, ellemme jää vielä
koulun pihalle hyödyntämään parempaa netti-yhteyttä
Oppitunneilla lapset opettelevat asioita todella paljon
toistamalla asioita opettajan mallista: toistoa, toistoa, toistoa.. Usein ryhmä
istuu taulun edessä lattialla, ja taululla olevia asioita opetellaan
toistamalla niitä ääneen yhdessä ja tenttaamalla niitä sen jälkeen lapsilta
vuorotellen. Kirjoja ei ole, monisteita kylläkin silloin tällöin.. Usein miten
tehtävät kuitenkin kirjoitetaan vihkoihin tai paperille taululta, jonne
opettaja on tehtävänannon kirjoittanut/piirtänyt. Lapsilla on myös käytössään
pienet kirjoitustaulut, joihin he tussilla tekevät tehtäviä (ja ne voi taas
pyyhkiä pois seuraavaa kertaa varten..) Säästää muuten paperia, jota kuluu aika
lailla, kun opettajat kopioivat kopiokoneella monisteita kirjoistaan!
Taukoa vietetään vauhdikkaasti ja äänekkäästi |
Puumajaan pääsee karkuun auringolta |
Vanhoille auton renkaille on keksitty koulun pihalla uusi käyttötarkotus |
Valtion kouluihin verrattuna yksityinen Northcote on kallis
koulu, eikä kaikilla paikallisilla ole mahdollisuutta laittaa lastaan tähän
hienoilla puitteilla ja tavoitteilla varustettuun kouluun. Koulun
erikoisuuksiin kuuluu pihalta löytyvä uima-allas, jossa lapset harjoittelevat
uimista, sekä karusellit ja keinut ym. hienot leikkipaikat. Lisäksi koulussa on
tietokoneluokka, jossa vanhemmat lapset saavat mahdollisuuden käyttää
tietokoneita tiedonhaussa. Koulumaksujen lisäksi lasten perheiden on maksettava
lasten koulupuvut ja lisämaksusta koulu tarjoaa myös ilta-päivähoitoa, lämpimän
ruoan tai koulun jälkeisiä aktiviteetteja, kuten karate-tai tanssitunteja.
Meillä on fiilis, että harjoittelupaikassamme elämme ”suojattua elämää” ja
kontrasti valtion kouluihin on melkoinen. Tarkoituksenamme onkin vierailla joku
päivä myös ns. ”normaalissa” koulussa, jotta näemme, miten erilaiset olot
oppilailla, jotka tulevat köyhemmistä perheistä, onkaan…
Suomalaiset hiukset ovat täällä kovaa huutoa Aina löytyy letittäjiä! |
Lapset (ja myös aikuiset) ovat aikamoisia linssiluteita |
Jalat täynnä itikan puremia, terkuin
Iina ja Jonna
lapset on lapsia... tekin olette olleet lapsia ; ) Pärjäilkää. Terkkuja sinne lapsosille.
VastaaPoistaNo onpa hyvä, että teillä molemmilla on pitkät hiukset:) ihanan värikkäät koulu-asut ja "pulpetit"! t. leila
VastaaPoistaIhania kuvia! Koulunaloitusikä on Suomessa aika korkea ja olen ollut pitkään sitä mieltä, että aiemmin pitäisi päästä sinne. Ehkä se johtuu työurien alkupäästä pidentämisen (globaali kilpailukyky) ja korkeakoulutuksen kohtuuaikaisuuden kannattamisen (yliopistoa ei humanistin tarvitse käydä 7 vuotta!) osin myös siitä, että osasin itse lukea ja kirjoittaa ennen kouluun menoa, ja ekaluokka oli siksi turhauttava. Silloin ei voinut hyppiä luokka-asteiden yli, liekö kukaan tajunnut edes semmosta 80-luvun alussa. Jonkinlainen jousto voisi olla hyvä, että koulun voisi aloittaa sinä vuonna kun täyttää 6, jos pystyy. Väitän, että aika moni pystyy. Cambridigen yliopisto on nyt ruennut pohtimaan sitä, onko viisasta aloittaa koulu 4-vuotiaana vai ei: http://www.cam.ac.uk/research/discussion/school-starting-age-the-evidence
VastaaPoistaJoo toisaalta ei oo yhtään huono, sillä kyllä osa noista pienistäkin osaa.. Joissain kohissa menee vähän yli näillä tää. :D
PoistaHei vaan, terveiset täältä HAMINAN pakkas yöstä mittari näyttää - 6 astetta la.21.3.15 . TEILLÄ menee siellä lukemani kertomuksien mukaan aika kivasti. On varmaan vähän lämpimämpi kuin tääl. MUT VARMAAN ikimuistoinen kokemus ja maalima avartaa. MUISTA tuoda TIALLE tuliaisia sellanen kiva (paikalinen) poikakaveri,olis PIIPARINKUJALLA vähän elämää. JATKOJA...T.SIRKKA-LIISA
VastaaPoistaHellouu! Hyvin menee joo, vaikka välillä rankkaa onkin. Ja ei näillä näkymin ole täältä miestä mukaan lähtemässä :D ja lämmintä täällä on vähän liikaakin!
Poista