tiistai 17. maaliskuuta 2015

Northcote Private School

https://www.facebook.com/pages/Northcote-Private-School/231091720362027?fref=ts

Harjoittelupaikkamme on muutama vuosi sitten perustettu yksityinen noin 120 oppilaan ala-koulu, jonka yhteydessä toimii myös päiväkoti ja eskari-ryhmät. Iina työskenteli harjoittelumme ensimmäisen viikon päiväkotiryhmässä, johon kuuluu yhteensä noin nelisenkymmentä 4-5-vuotiasta lasta. Opettajia ryhmässä on Iinan lisäksi neljä kappaletta. Päiväkodissa lapset harjoittelevat muun muassa muotoja, värejä ja numeroita – Ja se harjoittelu ei siis ole mikään leikin asia! Välillä tuntuu että lapsilta vaaditaan aivan liikaa, sillä Suomeen verrattuna päiväkoti on koulumaista.  Suomessa asiat opitaan usein leikin kautta, mutta täällä leikille on varattu päivässä 30min.. Vapaata leikkiä ei siis ole juuri ollenkaan.

Päiväkoti loppuu virallisesti 13.00 ja tämän jälkeen alkaa niin sanottu iltapäiväkerho. Siellä lapset saavat leikkiä vapaasti ja nukkua päiväunet siihen asti kunnes on kotiin lähdön aika. (Viimeiset lapset haetaan vähän ennen 17.30) Elikkä mitään järjestettyä ohjelmaa siellä ei ole. Täytyy kyllä ihmetellä miten niin pienet lapset jaksavat keskittyä opiskeluun eväittensä ja lyhyen tauon voimalla! Toisinaan päiväkodin arkea on hankala ymmärtää, sillä kaikki toiminta ei ole sellaista johon olen Suomessa tottunut.

It's time to play!

Jonna pääsi ensimmäisellä viikolla mukaan eskariryhmään, jossa parikymmentä 6-vuotiasta harjoitteli ensi vuonna ala-koulun 1. luokalla tarvittavia taitoja.  Eskarilaiset harjoittelevat sanojen ja äänteiden lukemista ja kirjoittamista sekä tutustuvat omaan kotimaahansa Namibiaan ja Afrikan muihin maihin sekä opettelevat numeroita ja ”kunnollista” käyttäytymistä. Ja siinä onkin vielä suoraan sanoen melko paljon petrattavaa…


Eskarit työn touhussa!

Suurin osa opiskelusta tapahtuu matolla istuen
Lapset pulisevat ja hälisevät oppitunneilla, eivät malta pysyä paikoillaan, tönivät ja tuuppivat toisiaan ja sitäkin innokkaammin kantelevat toisista lapsista, jotka tekevät heille vääryyttä! Toisaalta, ei mekään jaksettaisi istua tottelevaisesti matolla jalat ristissä hiljaa paikoillaan +38 asteen helteessä, luokassa, jossa jokainen taistelee opettajan huomiosta. ” Sit probably!”- istu kunnolla!, ”Behave!” – Käyttäydy!,  ”Be silent!”- Ole hiljaa! ”Listen to teacher!”- Kuuntele opettajaa ja ” ”Look on the board!”- Katso taululle!- käskyt ovat käyneet tutuiksi… Lasten suusta” Miss Iina, can I please have water?” (voisinko saada vettä?) tai ” Miss Jonna, can I please go to the toilet” ( voinko mennä vessaan?) ovat jokapäiväisiä kysymyksiä, joiden varjolla lapset käyvät nykimässä meitä hihasta ja haluavat saada osan huomiostamme.. Samoin kuin kantelemalla niistä toisista lapsista jotka tekevät jotain mitä ei pitäisi :D

Lasten koulupäivät alkavat kello 8.00 aamunavauksella, jonka jälkeen on oppitunteja (päiväkoti-ja eskaripuolella klo 10.00 asti, koululaisilla klo 10.40 asti). Aamupäivän tuntien jälkeen on evästauko- ja välitunti, jolloin lapset ovat pihalla. Noin 11 aikoihin oppitunnit jatkuvat (pienillä klo 13 asti, koulun puolella joskus  klo 14-16 asti..) Me menemme koululle joka arkipäivä klo 7.45 ja lähdemme sieltä noin neljän aikoihin, ellemme jää vielä koulun pihalle hyödyntämään parempaa netti-yhteyttä 


Oppitunneilla lapset opettelevat asioita todella paljon toistamalla asioita opettajan mallista: toistoa, toistoa, toistoa.. Usein ryhmä istuu taulun edessä lattialla, ja taululla olevia asioita opetellaan toistamalla niitä ääneen yhdessä ja tenttaamalla niitä sen jälkeen lapsilta vuorotellen. Kirjoja ei ole, monisteita kylläkin silloin tällöin.. Usein miten tehtävät kuitenkin kirjoitetaan vihkoihin tai paperille taululta, jonne opettaja on tehtävänannon kirjoittanut/piirtänyt. Lapsilla on myös käytössään pienet kirjoitustaulut, joihin he tussilla tekevät tehtäviä (ja ne voi taas pyyhkiä pois seuraavaa kertaa varten..) Säästää muuten paperia, jota kuluu aika lailla, kun opettajat kopioivat kopiokoneella monisteita kirjoistaan!


Taukoa vietetään vauhdikkaasti ja äänekkäästi

Puumajaan pääsee karkuun auringolta

Vanhoille auton renkaille on keksitty koulun pihalla
uusi käyttötarkotus

Valtion kouluihin verrattuna yksityinen Northcote on kallis koulu, eikä kaikilla paikallisilla ole mahdollisuutta laittaa lastaan tähän hienoilla puitteilla ja tavoitteilla varustettuun kouluun. Koulun erikoisuuksiin kuuluu pihalta löytyvä uima-allas, jossa lapset harjoittelevat uimista, sekä karusellit ja keinut ym. hienot leikkipaikat. Lisäksi koulussa on tietokoneluokka, jossa vanhemmat lapset saavat mahdollisuuden käyttää tietokoneita tiedonhaussa. Koulumaksujen lisäksi lasten perheiden on maksettava lasten koulupuvut ja lisämaksusta koulu tarjoaa myös ilta-päivähoitoa, lämpimän ruoan tai koulun jälkeisiä aktiviteetteja, kuten karate-tai tanssitunteja. Meillä on fiilis, että harjoittelupaikassamme elämme ”suojattua elämää” ja kontrasti valtion kouluihin on melkoinen. Tarkoituksenamme onkin vierailla joku päivä myös ns. ”normaalissa” koulussa, jotta näemme, miten erilaiset olot oppilailla, jotka tulevat köyhemmistä perheistä, onkaan…


Suomalaiset hiukset ovat täällä kovaa huutoa
Aina löytyy letittäjiä!

Lapset (ja myös aikuiset) ovat aikamoisia linssiluteita
P.s. lapset osaa olla ihania ja samalla tajuttoman rasittavia joka puolella maailmaa!

Jalat täynnä itikan puremia, terkuin
Iina ja Jonna

6 kommenttia:

  1. lapset on lapsia... tekin olette olleet lapsia ; ) Pärjäilkää. Terkkuja sinne lapsosille.

    VastaaPoista
  2. No onpa hyvä, että teillä molemmilla on pitkät hiukset:) ihanan värikkäät koulu-asut ja "pulpetit"! t. leila

    VastaaPoista
  3. Ihania kuvia! Koulunaloitusikä on Suomessa aika korkea ja olen ollut pitkään sitä mieltä, että aiemmin pitäisi päästä sinne. Ehkä se johtuu työurien alkupäästä pidentämisen (globaali kilpailukyky) ja korkeakoulutuksen kohtuuaikaisuuden kannattamisen (yliopistoa ei humanistin tarvitse käydä 7 vuotta!) osin myös siitä, että osasin itse lukea ja kirjoittaa ennen kouluun menoa, ja ekaluokka oli siksi turhauttava. Silloin ei voinut hyppiä luokka-asteiden yli, liekö kukaan tajunnut edes semmosta 80-luvun alussa. Jonkinlainen jousto voisi olla hyvä, että koulun voisi aloittaa sinä vuonna kun täyttää 6, jos pystyy. Väitän, että aika moni pystyy. Cambridigen yliopisto on nyt ruennut pohtimaan sitä, onko viisasta aloittaa koulu 4-vuotiaana vai ei: http://www.cam.ac.uk/research/discussion/school-starting-age-the-evidence

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toisaalta ei oo yhtään huono, sillä kyllä osa noista pienistäkin osaa.. Joissain kohissa menee vähän yli näillä tää. :D

      Poista
  4. Hei vaan, terveiset täältä HAMINAN pakkas yöstä mittari näyttää - 6 astetta la.21.3.15 . TEILLÄ menee siellä lukemani kertomuksien mukaan aika kivasti. On varmaan vähän lämpimämpi kuin tääl. MUT VARMAAN ikimuistoinen kokemus ja maalima avartaa. MUISTA tuoda TIALLE tuliaisia sellanen kiva (paikalinen) poikakaveri,olis PIIPARINKUJALLA vähän elämää. JATKOJA...T.SIRKKA-LIISA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hellouu! Hyvin menee joo, vaikka välillä rankkaa onkin. Ja ei näillä näkymin ole täältä miestä mukaan lähtemässä :D ja lämmintä täällä on vähän liikaakin!

      Poista